Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tirsdag 29. januar 2013

Araucaria heterophylla
Denne planten er først og fremst en stueplante i vårt klima, men kan godt stå ute om sommeren.  Jeg ble kjent med den for noen år siden, men har funnet den i en potteplante bok fra 1990, så ny er den nok ikke.  Jeg har hatt et par eksemplar i noen år og denne kjøpte jeg på Plantasjen nå etter jul.  De vokser sakte, så den størrelsen du kjøper har du lenge.  Har sett dem i potter som små trær på 2 meter.  Den liker ikke sterk sol, så en litt skyggefull plass å ha den er bra.  Den tilhører kransgranfamilien og kalles også Norfolkgran etter en av øyene i den øygruppen i Australia hvor dette treet kommer fra.  Jeg er ingen inneplantekunstner og her går det mye i sukulenter og denslags seiglivede planter.  Denne er fin for oss som liker den kategorien.  Fin som alternativ til juletre for de som har dårlig plass, men den foretrekker lett juletrepynt.

1 kommentar:

  1. Gillar detta träd! Jag har också en rumsgran, eller eg. är det min makes, och den står i ett halvskuggigt läge utomhus under sommaren och trivs med det. Nu står den i köksfönstret och hoppas att det blir vår snart :-)

    Kram

    SvarSlett

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill fra dere der ute, så legg gjerne igjen en kommentar!