Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 3. januar 2013

Cyclamen
Cyclamen, eller Alpefiol som vi kaller den på norsk, er mest kjent hos oss som stueplante.  Jeg har dårlig erfaring med den som stueplante, men det skyldes nok at stua er for varm.  Har noen eks av stuevarianten som har holdt seg i flere år i miljø med noen plussgrader.  For noen år siden fikk jeg en knoll, eller ei stor nøtt av min mann som skulle være en variant til å ha ute.  Jeg hadde prøvd og satt noen sånne ut i hagen tidligere med lite hell, så denne gangen puttet jeg den i ei potte.  Nå kommer den med blomster og blad med jevne mellomrom selv om den står i ei potte med lite jord og får minimalt med stell.  Den står i drivhuset eller i et planterom med plussgrader og ute på sommeren.  Blomstene er yndige, men jeg synes nesten bladverket er det flotteste.  Skulle gjerne hatt et teppe med dette i hagen vår.  Er det noen der ute som har fått dette til i sone 4?  Jeg tror kanskje det er litt for tung jord her hos oss.  Liker sikkert sandholdig jord med god drenering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill fra dere der ute, så legg gjerne igjen en kommentar!