Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 18. desember 2013

Alpefiol

Alpefiol (Cyclamen) er ingen tradisjonell juleblomt her i Norge, men min svenske venn Mia hadde en stor kurv med slike små alpevioler til jul.  Disse hvite kjøpte jeg høsten 2012.  De sto i kontorvinduet mitt sist vinter og i sommer var det drivhuset.  Da vi tømte det i høst satte jeg de i vinduskarmen på vaskerommet.  Der er det gamle vindu med god gammeldags trekk og det er perfekt for alpefioler.  Etter noen uker kom det nye blad og blomster.  Var i blomsterbutikken i går og der var det fullt av slike små alpefioler, så nå er vi vel kommet etter resten av Norden/Europe.  Vi ligger litt i utkanten av der trendene skapes, men det gjør jo ingenting.  Noen så kanskje knollen som blomstret hos Claus Dalby her om dagen.  Jeg har en slik knoll også, men min står i jord.  Har hatt den i flere år og den kommer med blomster og flotte blad hver høst.  Plantet noen slike ute også, men de klarte seg ikke.  Vurderer å ta knollen opp av jorden.



1 kommentar:

  1. Svigermor har pleid å ha prakteksemplarer av disse nydelige plantene. Alltid så kaldt i stua hos dem! Her går det ikke, med mindre jeg prøver drivhuset...

    SvarSlett

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill fra dere der ute, så legg gjerne igjen en kommentar!