Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

søndag 5. januar 2014

Energi

Fant dette i mappen med bilder fra 2010.  Dette er en bukett min datter fikk plukke da vi var på besøk hos ei fullstendig georginegal dame i Tierp nord for Uppsala i Sverige.  Tenkte den nå kunne spre litt glede her på bloggen.  Kjøpte et hefte av henne om hvordan man lykkes med georginer/dahlia.  Marie Ohlson var hennes navn.  Meget kunnskapsrik og engasjert dame.  Om ikke lenge skal dahliaene i jord igjen.  Skal få dem igang litt tidligere i år.  Ble litt sen blomstring sist sesong.  Nå ligger de frostfritt og tørt innpakket i avispapir.  Bare å krysse fingrene for at de fleste knollene overlever og kommer med skjønn blomstring sesongen 2014.

6 kommentarer:

  1. Så nydelige! Jeg lot også georgine-dilla bite seg litt mer fast i året som gikk - så nå har jeg to slag til overvintring. Jeg har tigget meg til overvintringsplass i en kjeller som er frostfri! :-)

    SvarSlett
  2. Godt nytt år! Fantastisk georgine-bukett...vi kan jo ikke få nok av disse herlige blomstene,og at de finnes i mange sorter gjør det vanskelig å velge.
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvarSlett
  3. Hei! Dahlia er jeg en stor beundrer av, nydelig bukett. Har heldigvis mange knoller i kjelleren. I fjor oppdaget jeg hvor lett de er å så. Utrolig spirevillig - så det skal jeg gjøre i år også. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok stiklinger i fjord og det gikk helt fint. En kom til og med i blomst.

      Slett
  4. Ååå, for en delikat og fargerik bukett. Jeg er aldeles betatt av Dahlia. Har mange knoller som ligger i dvale i boden. Håper de vil trives til våren. I forfjor tok musene alle knollene mine, så måtte begynne på nytt. Nå ligger de garantert musefritt. Når tar du opp dine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som regel for sent. Tror hun jeg var på besøk hos i Sverige sa at hun "vekket" dem under plantelys i februar. Så tidlig ute har jeg aldri vært, men kanskje jeg prøver i år hvis tiden strekker til.

      Slett

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill fra dere der ute, så legg gjerne igjen en kommentar!