Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 25. juli 2013

Innkjøp

Nå er det tid for å gjøre gode innkjøp hvis man mangler planter.  Her hos oss er det ikke mangel på planter, men så er det noen sorter man skulle ha hatt som man ikke har eller har få av.  Da kan man jo dele og ta stiklinger, men av og til er det fint at det går fort.  Solhatt og høstanemone er to stauder jeg har lett litt for å finne en plass til i hagen hvor de trives.  De kommer sent og må ha sol utover våren/sommeren for å komme ordentlig i gang.  I våre bed hvor det er plantet tett har dette vært mangelvare.  Tror jeg nå har funnet plassene som passer og da kunne jeg ikke motstå tilbudet på 2 store planter for prisen av 1 i et hagesenter jeg var innom her om dagen.  Plantene var flotte og løfter man litt på bladverket er det egentlig 4 planter i hver potte.  Det vil si at jeg fikk 8 høstanemoner for kr 300,-.  Kan ikke plante de ut nå når det er så tørt, men deling er gjort og plantene har fått midlertidig opphold. Når man kjøper store stauder er mitt tips å dele planten i to, tre eller fire før man planter.  Ser kanskje ikke så gedigent ut med det samme, men neste sesong har man da flere store planter enn bare en.  Blomstrer den bør man helst også klippe bort blomstene slik at de får bruke kreftene på å slå rot, men den er litt tøff.  Man vil jo ha blomster.
Det er ikke en hvilken som helst plassering høstanemonene har fått, nyervervet sinkbalje, som er kjempefin om jeg skal si det selv, har de fått tilbud om og akseptert.  Her kan de kose seg noen uker framover i selskap med et par andre stauder og petunia som snart kommer i blomst. 
Sinkbaljen er utstyrt med en skrutopp nær bunnen slik at overflødig vann kan tappes av,  ikke den største utfordringen om dagen, men regnfulle dager kommer nok tilbake.  For de som lurer kjøpte jeg baljen hos Krukkegården utenfor Oslo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill fra dere der ute, så legg gjerne igjen en kommentar!